Sition
Sition
Kantoor ontwerp
Hoe breng je als groeiend e-commerce bedrijf meer sfeer en identiteit in je kantoor? Dat was de vraag waar Sition mee aan het stoeien was. Deze technische uitblinkers zijn zo hard aan het groeien, dat ze elke paar jaar naar een groter kantoor moeten verhuizen. Super tof natuurlijk, maar inmiddels was er wel behoefte aan meer sfeer en identiteit voor het kantoor. Maar hoe dan?
Klant
Sition
Projectdatum
2023



Efficiënt gebruik van het kantoor
Met VISIEVORMGEVERS is er uitgebreid gesproken over de huidige ruimte en de visie voor de toekomst. Hoe wordt de kantoorruimte nu gebruikt? Welke knelpunten zijn er? Wat werkt goed of juist minder goed in de huidige kantoorinrichting? Om de ruimte efficiënt te gebruiken, is er gekeken naar functies en werkzaamheden. Denk bijvoorbeeld aan vergaderingen, kort overleg, video meetings, concentratiewerk én ontspanning. Sition had een duidelijk beeld over de elementen die aanwezig moesten zijn die de bedrijfscultuur versterken. Vooral genoeg ruimte voor ontspannen, spelen en gamen was erg belangrijk. Dat heeft een positief effect op het team en draagt bij aan een onderscheidende uitstraling voor het hele bedrijf.
Sfeervol met een eigen identiteit
Met verschillende indelingsplannen hebben we Sition laten zien wat de mogelijkheden waren binnen de huidige kantoorruimte. Het ene plan meer op de bestaande situatie, het andere plan liet de mogelijkheden zien van een lichte verbouwing. Door middel van eenvoudige ingrepen is het mogelijk om meer sfeer en beleving te creëren. En in dit geval erg belangrijk: het grooste gedeelte kan meegenomen worden, mocht het kantoor in de toekomst te klein zijn. De keuken en bar zijn helemaal aangepast naar de sfeer van een hip koffietentje. Een lang gekoesterde wens van één van de partners. Dus waarom ook niet? Een fijne plek waar bezoek ontvangen kan worden, de dagelijkse zaken worden besproken door het team en ruimte is voor een gezellige en huiselijke sfeer.


“HET indelingsplan is functioneeL en effectief. Dit ontwerp geeft het kantoor een professionele uitstraling.”
OPPLE Lighting
OPPLE Lighting
Ontvangstruimte en kantoren
Een kantoor is niet alleen een werkplek, maar ook een visitekaartje van een organisatie. Het is daarom van groot belang dat het kantoor een uitstraling heeft die past bij de identiteit van de organisatie. Maar hoe doe je dat? Hoe geef je een kantoor meer beleving en uitstraling?
Klant
OPPLE Lighting
Projectdatum
2022





Kantoor ontwerp met verschillende zones
Bij OPPLE Lighting waren ze op zoek naar de beste oplossing voor de invulling van de ruimte. Hoe kun je in een open kantoor verschillende zones creëren met elk hun eigen sfeer en functie? Dit waren enkele van de vragen waarmee ze aan het stoeien waren. VISIEVORMGEVERS bood de helpende hand en liet zien hoe je door middel van eenvoudige ingrepen een hele andere beleving kunt creëren.
Het was de uitdaging om de bestaande elementen te behouden en toch een vernieuwende uitstraling te creëren. Het kantoor van OPPLE Lighting Europe in Eindhoven moest opnieuw worden ingericht, zonder dat er verbouwingen plaatsvonden en het bestaande meubilair moest worden gehandhaafd. Een uitdaging, maar voor VISIEVORMGEVERS geen probleem.
Vernieuwde uitstraling met eenvoudige ingrepen
Door middel van verschillende indelingsplannen en ontwerpen lieten we zien hoe de materialen, stijl en uitstraling gecombineerd konden worden tot verschillende totaalplannen. Zo kunnen we door middel van eenvoudige ingrepen een andere uitstraling en sfeer creëren. Het is belangrijk dat een kantoor aansluit bij de identiteit van de organisatie en dat het een prettige werkomgeving biedt voor medewerkers en een positieve ervaring voor klanten. Door deze vernieuwende uitstraling te creëren, wordt het kantoor van OPPLE Lighting een visitekaartje waar ze trots op kunnen zijn.


“Een kantoor is niet alleen een werkplek, maar ook het visitekaartje van een organisatie. Het is van groot belang dat de uitstraling past bij de identiteit van OPPLE.”



Moorland 4
Moorland
Inrichting bedrijfsverzamelgebouw
Een goede inrichting van gezamenlijke ruimtes draagt bij aan het succes van werken in een bedrijfsverzamelgebouw. Relaties en gebruikers voelen zich er prettiger, hebben onderling meer interactie en worden geïnspireerd door de omgeving. Zo ook bij het bedrijfsverzamelgebouw aan Moorland 4 in Oirschot.
Klant
Moreland Vastgoed
Projectdatum
2022







Herinrichting gezamenlijke ruimtes
Meer ruimte te creëren voor ontmoeten, werken en ontspannen was het doel bij de start van de herinrichting op Moorland 4. Een inventarisatie onder de huurders gaf een goed inzicht in ieders wensen. De ruimtes werden hierdoor geoptimaliseerd met een passend inrichtingsconcept met verschillende zones: ‘WORK’ – ‘PLAY’ – ‘MEET’. Elk met een eigen sfeer en uitstraling.
Duurzaam interieur
Verantwoord en duurzaamheid waren hier een must. De speelse Re-vive carpet tiles van Studio RENS zorgen voor een duurzame en creatieve toepassing. Restanten tappijttegels worden door hen met een zeefdruk weer tot een nieuw leven gewekt. Een eigen ontwerp met akoestisch PET-vilt gaf een bijzondere markering van het ‘PLAY’ gebied en de vides. Bestaande wandbanken zijn opgeknapt en aangepast in formaat. Tafelbladen kregen een nieuwe toplaag. En voor alle ‘nieuwe’ dingen kozen we refurbished meubilair van Workbrands. De resterende inventaris ging via Marktplaats naar nieuwe gebruikers.


“De inspirerende vibe van re-used.”
Kikkoman
Kikkoman
Bedrijfsrestaurant
Miljoenen mensen kennen en gebruiken de sojasaus van Kikkoman. Vanuit Hoogezand-Sappemeer worden de Kikkoman sauzen door Europa geleverd. Voor het nieuw te bouwen bedrijfsrestaurant had VISIEVORMGEVERS de beste ingrediënten.
Klant
Kikkoman Foods Europe
Projectdatum
2021





Binnenplaats wordt bedrijfsrestaurant
De locatie en de uitgangspunten waren duidelijk. Dit bedrijfsrestaurant moest, naast een AH ToGo Foodmarket van Selecta Netherlands, ook ruimte bieden voor multifunctioneel gebruik. Lunchen, flexwerken, informele besprekingen, bedrijfsbijeenkomsten en digitale presentatiemogelijkheden zaten in het wensenpakket. En dat op een plaats waar voorheen nog een buitenruimte was. Door gebruik te maken van lichtgewicht, stapelbaar, maar mooi en comfortabel meubilair is de ruimte snel en simpel om te bouwen.
Helemaal zen
De Japanse roots zijn de rode draad in het ontwerp. De rustige en ingetogen Japanse sfeer met lichte kleuren en blank hout komen terug in de materialisatie. Het vilten akoestische plafond in combinatie met de juiste verlichting zorgt voor een prettige verblijfservaring in de 230 m2 grote ruimte. Inmiddels is het bedrijfsrestaurant helemaal in gebruik genomen en zijn de medewerkers helemaal zen.

“Het BEDRIJFSrestaurant is een sociale en hybryde hub voor lunchen, flexwerken, vergaderen en informele ontmoetingen.”
Hans van de Schoot
Decorette
Decorette
Van winkel naar showroom
Een nieuw concept voor winkels die goed draaien en er goed uitzien. Die vraag was een echte uitdaging. Wat maakt ondernemers succesvol? En waar is de klant naar op zoek? Stapels onderzoek en uitgebreide studies kregen vorm in een volledig nieuw concept met visie.
Klant
Decorette – Euretco
Projectdatum
2020-2022








De tijd is rijp voor een nieuwe aanpak
Decorette wilde vernieuwen in een veranderend retaillandschap. Maar hoe die je dat? Wat is daarvoor nodig? Hoe krijgen we de Decorette ondernemers mee in die vernieuwing? De uitgebreide onderzoeken en inspiratiereizen van Decorette gaven wel de richting, maar niet de oplossing. Met ons eigen onderzoek en analyses completeerden we aangeleverd materiaal en wonnen we met een eigenwijs, maar overtuigend, concept de ‘pitch’. Niet zozeer de interieuronderdelen, maar de totale uitstraling, de verfrissende visie op retail en de veranderende werkmethodiek zijn de sleutels achter de vernieuwde aanpak.
Verkopen wordt adviseren
De werkmethodiek van Decorette was al aan het veranderen. De pandemie heeft dat proces versneld. Voor sommige ondernemers was het een bevestiging, voor anderen een nieuwe overtuiging. In het nieuwe concept is veel meer ruimte om echt met klanten in gesprek te gaan, door het toevoegen van werkstations. Zo is er de rust en tijd om complete oplossingen samen te stellen, alternatieven te zoeken en de ultieme oplossing voor klanten te bereiken.


“Van laten zien wat je hebt,
naar laten voelen wat je kunt”
Angela van Dongen, Formuledirecteur Decorette
Zernikepark
Zernikepark
Business Center
Business Center Zernikepark is gelegen op het Science Park van Groningen. Visievormgevers mocht dit luxe business center voorzien van een nieuw inrichtingsontwerp voor de kantoorruimten, vergaderruimten en openbare ruimtes.
Klant
Gripp Projecten
Projectdatum
2021



Een warm welkom
Het uitgangspunt was direct helder. Er moest een ontwerp komen om de ruimte te voorzien van een gastvrije sfeer. Belangrijk daarin waren het meldpunt voor bezoekers, spreekkamers en vergaderkamers, het creëren van een openbare ruimte met pantry. Alle gekozen inrichtingselementen komen op elke etage van Business Center Zernikepark terug. Dit zorgt voor continuïteit en geeft sfeer, zonder rommelig over te komen.
Centrale hal wordt ontmoetingsplek
In de centrale hal is een sfeervolle ruimte gecreërd met verschillende zitgedeeltes. De inrichting van deze openbare ruimte krijgt hierdoor een nieuwe functie en gaat steeds meer dienen als ontmoetingsplek. In deze loungeruimtes kun je informele vergaderingen houden of klanten ontvangen. Het zorgt voor een ontspannen sfeer met alle koffievoorzieningen bij de hand. De grote moswand is een mooie groene aankleding van de wand, welke tevens een akoestische functie heeft.

“Zernikepark is getransformeerd naar een Business Center met een Moderne stijl en geweldige functionaliteiten.”
Veldsink Adviesgroep
Veldsink Adviesgroep
Campus Nuenen
Een passende inrichting die aansluit bij de ziel van het bedrijf. Architectonisch was dit reeds gelukt. Een volledig gestript bedrijfsverzamelgebouw werd omgetoverd tot een strak vormgegeven kantoorpand. Maar hoe zorg je voor een functioneel en comfortabel interieur zonder ‘over de top’ te gaan?
Klant
Veldsink Groep
Projectdatum
2018-2021





Op zoek naar de eigen ‘Brabantse’ sfeer
Veldsink wilden zich herkennen in het interieur. De uitdaging was om voor alle bedrijfsonderdelen een passende sfeer toe voegen en gelijktijdig de totale bedrijfsuitstraling te professionaliseren. Het nieuwe bedrijfsrestaurant soepel integreren in het totale bedrijfsproces met flexwerk en overleghoekjes gaf het project een extra dimensie. De geschiedenis van dit familiebedrijf, maar ook de doelen, drives en motivaties van directie en teamleiders, zorgden voor een diepere inkijk. Hoe gaan de organisatie en de medewerkers met bezoekers, klanten en met elkaar om? Na interviews met directie en teamleiders ontstond het concept “ENERGIEKE gastvrijheid”.
Perfect passend bij onze organisatie
Hoewel sommige keuzes buiten het persoonlijk smaakprofiel van individuele directieleden viel waren ze uiteindelijk, na aanvankelijke scepcis, bijzonder in hun nopjes met het resultaat. Een passende combinatie van werkmoraal en zakelijkheid versus gastvrijheid en familiegevoel. Deze schijnbare tegenstelling is volledig doorgevoerd in het ontwerp. Vormentaal, beeldtaal en meubelkeuzes zijn consequent gelinked aan het concept. Met een harmonieuze en functionele inrichting als resultaat. Met een tevreden opdrachtgever en medewerkers tot gevolg.


“Zo mooi. dit hadden we zelf echt
nooit voor elkaar gekregen.”
Jeanette Veldsink
Flow Lab
Flow Lab Rotterdam
Interieurconcept designwinkel
Een compleet uitgeleefd bedrijfspand van 2.000 m2 omtoveren tot een eigentijdse designwinkel. Dat was de opdracht. Of eigenlijk de uitdaging. Een inrichtingsconcept voor een nieuwe designstore op een Rotterdams industrieterrein. Hoe zorg je voor een sfeervolle en passende ambiance voor alle grote design merken en hun collecties?
Klant
Flow Lab Rotterdam
Projectdatum
2019

De uitdaging van een flexibel inrichtingsconcept
Het stylistenteam van Flow Lab Rotterdam is uitstekend in staat om smaakvolle inrichtingen samen te stellen, maar een inrichtingsconcept voor 2.000 m2 is toch een andere uitdaging. Hoe verleiden we consumenten om alle hoeken van de vloer te bezoeken? Hoe geven we elk merk een passende ambiance? De filosofie van Flow Lab, om vaak van inrichting te switchen én meerdere design merken in één setting te mixen, maakte de uitdaging extra complex.
Transparante ruimtes
Door afwisselende organische en lineaire transparante ruimtes te creëren, worden aantrekkingskracht en geborgenheid steeds gecombineerd. De A-typische looproute in combinatie met flexibele en transparante afscheidingen, geeft de klant het huiselijke gevoel en de mogelijkheid om privé te zitten. Een geruststellende gedachte met effect.


“alles wat anders is en verandert,
Dat activeert je als ondernemer.”
Steef, Flow Lab Rotterdam
Henhouse Studio
HENHOUSE
Een vervallen winkelpand, pal achter Poppodium 013 in hartje Tilburg, transformeren tot een hip ‘kippenhok’. Een inspirerende plek die ruimte biedt om wat rond te scharrelen, ideeën uit te broeden en plannen tot leven te brengen. Maar ook een hotspot om potentiële klanten te prikkelen en uit te dagen. Kortom, een ‘vette tent’ creëren.
Klant
Henhouse
Projectdatum
2020

Terug naar zijn roots
Diederik Mutsaerts van DFLEM zocht een geschikt pand in zijn geboortestad Tilburg om een nieuw bedrijf te beginnen. Het liefst in de buurt van de locatie van de textielfabriek van zijn voorouders, die eigenaar waren van Mutsaerts Textielfabrieken.
Visievormgevers zochten mee en toetste of de bezochte locaties voldeden aan de gebruikswensen van het nieuwe bedrijf Henhouse. De zoektocht leidde tot een vervallen winkelpand, pal achter Poppodium 013 in hartje Tilburg. Een pand dat vroeg om een complete vernieuwing en renovatie. En om een goed gesprek met de verhuurder. Alle noodzakelijke aanpassingen werden geïnventariseerd en er kwam een deal met de verhuurder.

“KLANTEN vallen bij binnenkomst even stil en zijn een beetje jaloers”
Diederik Mutsaerts


Kippenhok om te scharrelen
Gezien de naam ‘Henhouse’ wilden we de locatie transformeren tot een hip ‘kippenhok’. Een plek die ruimte biedt om wat rond te scharrelen, maar ook om te eten en drinken. Ook was er behoefte aan een afgescheiden ruimte om ‘op stok te gaan’, ideeën uit te broeden en plannen tot leven te brengen. Zo’n ruimte kan wel wat rust gebruiken. Afscheidingen met veel glas zorgen voor de nodige privacy, terwijl contact met de andere ‘broeders’ mogelijk blijft.

“Ik wil gewoon een vette tent”
Een voor de intake opgesteld profiel en wensenpakket gaven richting en al snel werd duidelijk dat deze klant een ‘vet’ kantoor wilde. Een inspirerende plek en een hotspot om potentiële klanten te prikkelen en uit te dagen. Gesprekken, locatiebezoeken, handschetsen en moodboards leidden stap voor stap tot het gewenste sfeerbeeld en het feitelijke pakket van eisen.